Saturday, September 17, 2011

Pengertian MERDEKA!

  1. Sambutan Hari Kemerdekaan sememangnya hari yang amat bersejarah kepada negara dan rakyat Malaysia tetapi apakah ianya benar-benar bermakna kepada orang Melayu?
  2. Sudah 54 tahun kita merdeka tetapi kemanakah halatuju Melayu? bagaimanakah keadaan orang Melayu hari ini, apakah mereka semakin kuat? adakah mereka semakin maju dari kaum-kaum lain? bagaimanakah perpaduan dikalangan mereka? ekonomi mereka bagaimana? politik mereka bagaimana? taraf sosial mereka bagaimana?
  3. Tidak dapat dinafikan nasib Melayu lebih baik dari 54 tahun dahulu. Nasib Melayu lebih terbela dari sebelum merdeka. Tetapi apakah ianya cukup menjamin bahawa Melayu akan terus merdeka dari cabaran-cabaran yang semakin hebat yang diterimanya dari kiri, kanan, depan dan belakangnya hari ini?
  4. Hari ini kedudukan Melayu semakin dipertikai, apakah itu MERDEKA? Islam semakin dihina, apakah itu MERDEKA?
  5. Siapa sebenarnya yang MERDEKA?
  6. Kita bersetuju dengan pandangan beberapa sejarahwan bahawa Melayu merdeka lama dahulu, beratus-ratus tahun dahulu. Jika itulah pandangan mereka maka siapakah yang merdeka selepas 31 Ogos 1957?
  7. Jawapannya mudah, INDIA dan CINA!
  8. Sebenarnya 31 Ogos 1957 merupakan nikmat kemerdekaan sebenar kepada orang Cina dan India. Detik 31 Ogos 1957 merupakan saat dan ketika dimana mereka memperoleh hak di negara ini.
  9. Kini pemimpin mereka melalui beberapa parti politik sudah tidak hairan lagi dengan isu-isu sensitif orang Melayu, berkenaan agama terutamanya dan hak-hak keistimewaan mereka.
  10. Oleh itu apakah MERDEKA benar-benar memberikan pengertian kepada Melayu hari ini?

No comments:

Post a Comment