Friday, April 15, 2011

CUBAAN TUKAR KERAJAAN HANYA KALAU KAUM PRIBUMI SARAWAK RASA NAK MEREMPAT

  1. Esok seluruh rakyat Sarawak akan memunaikan tanggung-jawab mereka sebagai warganegara Malaysia iaitu mengundi! Esok juga seluruh rakyat Malaysia akan melihat apakah corak kepimpinan dan kerajaan yang dipilih oleh rakyat Sarawak, apakah mereka selesa dengan BN atau mereka ingin cuba-cuba dengan pilihan yang ada dengan menukar gaya dan bentuk kerajaan yang belum tentu baik buruknya tetapi telah terbukti "bukanlah baik mana pun."
  2. Bagi penduduk di semenanjung, terutama yang bernaung dibawah kepimpinan PR, seperti Selangor dan Pulau Pinang, ianya ibarat mimpi ngeri! Dalam konteks ini, orang Melayu terutamanya, menjadi mangsa mainan politik melampau pemimpin Cina DAP!
  3. Kalau ada pun pemimpin Melayu dalam kerajaan tersebut mereka tidak ubah seperti rubber-stamp sahaja. Yang lainnya, segala keputusan dan tindakan, terpulang kepada pemimpin Cina DAP!
  4. Apalah yang boleh orang Melayu harap dari pemimpin Cina DAP ini? Kalau agama kita pun dia orang tidak peduli inikan pula periuk nasi kita! Dah banyak kita dengar orang Melayu yang dihalau dan diperdajjalkan. Misalnya, peniaga-peniaga Melayu di Seberang Perai, di Komtar dan sebagainya adalah bukti jelas bentuk kezaliman bangsa pendatang jika dapat tanah atau kuasa, di Selangor pula agama Islam dipersendakan, masuk keluar masjid bagi puak-puak Cina ini macam masuk supermarket, nak pakai apa suka hati mak bapak dia. Arak pula dia suruh jual secara terbuka.
  5. Mereka tidak hormat kita orang Islam dan Melayu dan begitu juga halnya kepada kaum pribumi di Sarawak kalau mereka diberikan kuasa. Begitulah nasib orang Melayu dan saudara sepribumi, tuan tanah ini, dibuminya sendiri sekiranya ada perasaan nak cuba-cuba tukar kerajaan. Tukarnya hanya sekelip mata, deritanya sepanjang masa!
  6. Jadi kepada rakyat Sawarak yang masih punya masa untuk membuat pilihan dan keputusan, fikir-fikirkanlah semasak-masaknya sebelum nasi menjadi bubur! Nak pangkah tidak lama, tetapi yang lama adalah apabila kita "dipangkah" dari segala sudut yang pastinya akan menghancurkan kita.

No comments:

Post a Comment