Thursday, March 10, 2011

MASUK ISLAM DEK KERANA SENYUMAN


  1. Kisah insan-insan yang memeluk Islam sememangnya cukup banyak, tetapi agak sedikit yang menerima Islam sebagai anutan mereka yang terdiri dari golongan selebriti. Namun begitu nama-nama seperti Muhammad Ali, Yusof Islam, Lauren Booth dan sebagainya adalah nama-nama besar yang mempunyai daerah pengaruh mereka yang tersendiri yang telah menerima Islam sebagai ad-deen dan kini giat menjalankan usaha dakwah kepada dunia.
  2. Baru-baru ini TS terbaca kisah Mustaffa Davis seperti yang disiarkan dalam Utusan Malaysia yang menerima Islam pada tahun 1998 dek kerana keramahan dan senyuman dari seorang lelaki yang bernama Khadim. Kepadanya, Mustaffa, tidak perlu berdebat atau berbahas tetapi keihlasan jiwa, kelembutan bahasa dan keindahan sikap sudah cukup untuk menarik hatinya untuk memeluk Islam.
  3. Begitulah indahnya Islam jika kesuciannya dipeliharan dan ajarannya dijunjung tinggi. Bukannya dengan menjadikan maki hamun, caci cerca, fitnah, adu-domba, kafir mengkafir dan carut marut sebagai kaedah berdakwah sebagainya didakwa Nik Aziz. Itu kaedah orang gila! Atau tidak ada agama (pagan) ataupun lebih tepat lagi JAHILIAH!
  4. Berdakwah secara berbudi bahasa dan penuh kelembutan serta kesederhanaan. Bukannya susah sangat kalau senyum pun dah boleh memikat.

No comments:

Post a Comment