Monday, May 2, 2011

DAP - DASAR AKU PUNYA di Pulau Pinang

  1. Kenyataan Datuk Zainal Abidin Osman, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang bahawa hanya 14.9 peratus lesen perniagaan yang diluluskan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT), merupakan kecil berbanding dengan jumlah penduduk Melayu di sana iaitu 45.1 peratus.
  2. Seharusnya jumlah ini "tidak mengejutkan" kita kerana kita tahu bahawa begitulah sebenarnya yang dikehendaki oleh parti cauvinis Cina ini. Tidak hairan jika jumlah pemberian lesen atau permit diluluskan mengikut komposisi kaum. Mereka pastinya akan mengutamakan kaum suku sakat mereka dahulu berbanding orang Melayu. Cuma yang menghairankan kita ialah mengapa kita yang selalu nak lebihkan mereka dari bangsa sendiri.
  3. Bukanlah niat kita untuk mencari salah dasar-dasar yang telah digubal oleh kerajaan khususnya kepada orang Melayu, tetapi biarlah dasar tersebut adil dengan kedudukan orang Melayu sebagai majoriti di tanahair ini. Kenapa hanya 30 peratus, bagilah 60 peratus sesuai dengan jumlah Melayu dan Bumiputera yang mendominasi komposisi penduduk.
  4. Malangnya ada diantara orang Melayu sendiri yang begitu kalut nak bagi apa sahaja kepada orang lain atas prinsip sama rata. Nak sama rata macam mana kalau sekarang pun dah tak sama-rata. Apakah 18 peratus pencapaian ekuiti Melayu hari ini sama dengan 64 peratus milikan Cina? Kalau nak diberi lagi pastinya peratus mereka akan semakin meningkat tinggi dan kita hanya akan mengalami sedikit sahaja kenaikkan. Jadi dimana kesamarataannya?
  5. Datuk Zainal hanya memberikan peratusan kelulusan oleh PBT kepada Melayu sahaja (14.9%), berapa pula peratus kelulusan lesen untuk orang Cina? Apakah jauh lebih kecil atau melambung tinggi peratusnya?
  6. Janganlah kita berangan bahawa kalau Cina DAP ini perintah Malaysia kita akan makmur! Pastinya peristiwa 13 Mei akan berulang kerana sebilangan besar orang Melayu pastinya bangun memberontak kerana mereka tidak akan membiarkan bangsa mereka sekali lagi dipisahkan oleh jurang ekonomi dan politik yang jauh serta penuh diskriminasi.
  7. Ini bukanlah provokasi tetapi sejarah telah membuktikannya dan ia sudah tercatat sebagai satu sejarah hitam negara! Orang Cina juga harus sedar bahawa negara ini hanya boleh diperintah oleh orang Melayu kerana orang Melayu sentiasa bertolak ansur dan sering menjaga hati. Tidak seperti orang Cina yang pentingkan diri sendiri dan tahu nak bolot semua tanpa mahu berkongsi.
  8. Cuba kita tengok sikap anak-anak kita apabila seorang dari mereka yang tidak mahu berkongsi permainan, apakah yang akan berlaku? Pastinya berakhir dengan pergaduhan kerana sikap nak bolot semua dan tidak sanggup berkongsi.
  9. Janganlah asyik menuding jari kepada orang lain kalau kita hilang segala-galanya kelak. Sedarlah bahawa dasar DAP mudah sepertimana dasar Inggeris perintah Malaya, "pecah dan perintah". Bila Melayu dah berpecah mudah untuk mereka perintah kerana kita dah minoriti. Jadi padanlah dengan apa yang Melayu dapat dari dasar ekonomi DAP - DASAR AKU PUNYA!

1 comment: