Sunday, June 12, 2011

HARON DIN - ULAMAK TERSOHOR TERAKHIR



  1. Siapa yang tidak kenal Dato Dr Haron Din Al-Hafiz, seorang Ulamak tersohor, pakar perubatan Islam (Darus-Syifa'), pendakwah dan banyak lagi. Dato Dr Haron Din juga terkenal dengan sikapnya yang tenang dan tegas. Konsisten dalam setiap tindakan dan kata-kata. Beliau juga tidak mudah melatah atau semberono dalam membuat sebarang keputusan.
  2. Begitulah lebih kurang serba sedikit profil Dato Dr Haron Din yang boleh saya perkatakan - dari sudut pandang saya. Namun begitu kadangkalanya ada pihak yang cuba untuk mencuit beliau dengan menimbulkan beberapa isu yang agak provokatif, mungkin juga mereka ingin melihat bagaimana reaksinya. Contohnya ; isu HARAM BACA UTUSAN MALAYSIA.
  3. Sebagai seorang yang warak, berintegriti, tegas dalam kelembutan - Dato Dr Haron Din bukanlah seperti yang diharap-harapkan oleh juak-juak sembrono dalam PKR atau PR. Dalam mempertahankan dirinya dari cubaan jahat yang ingin memperlihatkannya sebagai sebahagian dari "ulamak kalut" tersebut telah ditangkis dengan penuh bijaksana dan tegas!
  4. Sikap yang sama juga beliau tunjukkan dalam ucapannya dalam Muktamar PAS baru-baru ini. Inilah yang dikatakan Ulamak Tersohor! Tidak mudah melatah atau dipermain-mainkan. Bukan macam bosnya Nik Aziz. Bercakap tak ketahuan kalu (kata orang Kedah).
  5. Harapan kita adalah agar ketokohan beliau dapat digunakan sebaik-baiknya demi untuk manfaat ISLAM DAN MELAYU di negara kita terutama apabila berhadapan dengan barisan Kepimpinan Perang yang telah terpilih bagi menerajui PAS baru lalu.
  6. Mungkin juga Dato Dr Haron Din adalah "ulamak tersohor terakhir" dalam PAS yang dipikulkan dangan tanggungjawab dan amanah yang maha berat demi kesejahteraan Umat Islam dan Melayu khasnya kerana nak harapkan Nik Aziz, dia dah nyanyuk, kalau nak harap Haji Hadi pula, dia dah jadi serupa lalang - lain dulu lain sekarang.

No comments:

Post a Comment