Thursday, June 16, 2011

Perpaduan Dijadikan Alat Penyebaran Pluralisme Agama

  1. Menakutkan! Begitulah kira-kiranya perasaan TS apabila selesai membaca buku yang bertajuk "Allah dalam Bible, boleh atau tidak? - Satu sudut Al-Quran" karya Anas Zubedy. Seorang anak muda Melayu yang cukup liberal fahamannya menggunakan ayat-ayat suci Al-Quran bagi menghalalkan penggunaan kalimah Suci Allah untuk orang Kristian didalam Bible.
  2. Kejahilan beliau dalam menjemahkan ayat-ayat suci Al-Quran adalah ketara. Al-Quran sumber rujukan utama umat Islam bukanlah boleh ditafsirkan sesuka hati mengikut logik akal. Pada masa yang sama juga memberikan terjemahan yang salah dari petikan-petikan Bible.
  3. Sebagai contohnya petikan ayat suci Al-Quran dari Surah Ali Imran 3:113, menerangkan bahawa terdapatnya orang-orang Yahudi yang baik yakni yang mempercayai Allah dan Hari Kiamat dan mereka ini beriman dengan ayat-ayat Allah (mengerjakan yang makruf serta melarang kepada perkara yang mungkar). 
  4. Apakah ayat-ayat Allah dalam konteks ini bermaksud "Bible"? Hanya kerana yang membacanya itu adalah orang Yahudi maka kita mengatakan Al-Quran membenarkan kalimah tersebut digunapakai dalam Bible. Ini merupakan kekeliruan yang terang dan nyata TETAPI itulah yang cuba diterangkan oleh penulis!
  5. Begitu pula dengan petikan dari Bible yang diberikan oleh penulis, katanya, " Yesus menjawab, kasihilah Tuhan Allahmu dengan sepenuh hatimu, ....." Matius 22:37-40. Sedangkan yang tercatit didalam Bible langsung tidak menyebut Allah, "Jesus said to him, You shall love the LORD your God with all your heart, with all your soul and with all your mind." (Matthew 22:37)
  6. Penulis juga meminta agar penganut Kristian meneruskan usaha mereka untuk mendapatkan hak bagi menggunakan kalimah Allah dan pada masa yang sama akan sedia menyokong mereka untuk sama-sama mendesak agar Artikel 11(4) Perlembagaan Persekutuan dimansuhkan.
  7. Artikel 11(4) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kawalan atau sekatan terhadap apa-apa iktikad atau kepercayaan ugama lain disebarkan kepada orang-orang Islam. Penulis mendesak agar penganut kristian di negara ini bersatu mendesak agar mereka juga boleh berdakwah kepada orang Islam atau orang Melayu!
  8. Sikap penulis yang bertindak menyebarkan pluralisme agama melalui "perpaduan" adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab. Manakan sama Islam dengan mana-mana kepercayaan lain. Sedangkan Allah hanya mengiktiraf Islam sebagai agama kepada seluruh umat manusia! Firman Allah SWT didalam Al-Quran, "Hari ini telah Aku sempurnakan agama kamu bagimu dan Aku cukupkan nikmat-Ku ke atasmu, dan Aku reda agama ISLAM itu menjadi agamamu." Al-Maidah 5:3
  9. Perpaduan masyarakat tidak sama dengan agama. Agama berkait dengan akidah atau kepercayaan serta amalan. Perpaduan lebih kepada sikap toleransi dan kerjasama. Apakah dalam beragama kita boleh bertoleransi? Meninggalkan suruhan kerana sikap kurang senang orang bukan Islam terhadap amalan kita dan atas dasar prinsip "human-rights", contohnya memakai tudung!
  10. "Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku." Al-Kafirun 109:6
  11. Beginilah keadaan sekiranya kita tidak mempunyai maklumat tentang Bible dan Kristian serta tidak mendalami agama sendiri (Islam)! Beginilah juga keadaannya apabila bertindak dan berfikir hanya dengan logik akal. Mengapakah hanya memetik segelintir sahaja petikan dari Bible untuk diberikan bidalan dan perumpamaan? Mengapa tidak dilihat Bible secara keseluruhannya yakni intipati kandungannya?
  12. Adalah lebih baik merujuk terlebih dahulu kepada orang yang lebih arif tentang hal-hal agama sebelum memberikan sebarang tafsiran agar tidak terjerumus dalam jurang kehancuran akidah. Sekadar membaca sahaja masih belum mencukupi. Sebab itu dalam bab agama kita disuruh berguru! Sebab itu juga ada majlis baca kitab di masjid dan surau tujuannya untuk memberikan penjelasan yang lebih mendalam tentang soal hukum hakam!
  13. Oleh yang demikian juga TS berharap pihak berwajib seperti KDN, agar mengambil langkah sewajarnya bagi membendung buku-buku atau sebarang terbitan yang boleh mengelirukan akidah umat Islam.
  14. "Ilmu tanpa amal itu sesat, amalan tanpa ilmu itu gila".

2 comments:

  1. laa ilaaha illal-laah maksudnya

    Tiada ilahi melainkan allah. Ilaahi disini merujuk kpd ilaahi atau allah ikutan org lain. Sila ingat bahawa ayat ini layak dan harus dibacakan kpd orang bukan Islam juga.

    Juga "laa ilaaha illa huwa" maksudnya

    Tiada allah melainkan Dia. Allah disini merujuk kpd allah anutan org lain. Bukan allah anutan org Islam.

    Ayat ini juga harus ditujukan kpd org bukan Islam. Pendek kata kedua ayat di atas menggunakan kalimah ilaahi (allah) untuk definisikan allah anutan orang lain juga.

    Jadi sebutlah kpd orang bukan Islam "La ilaaha illal-laah = tiada allah melainkan allah"

    Atau sebutlah kpd orang bukan Islam "La ilaaha illa huwa" = 'tiada allah melainkan Dia'.

    Tidak perlu kita mengulangi ayat ini kpd orang Islam saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr,
      1.perkataan "ilaaha" adalah umum.
      2.Selepas "illa", perkataan "ilaaha" dikhususkan "allah" dengan tambahan "alif dan lam" yang bermakna khas/makrifah dalam ilmu saraf bahasa arab.
      3.Khas/makrifah ini dijelaskan dalam surah al ikhlas iaitu Allah tidak beranak dan diperanakkan.
      4. Bible bawa maksud yang sama kah?
      5. Jika tidak sama, maka Muslim tidak mahu kalimah Allah diguna dalam Bible.
      Sdr,
      1. bukanlah Muslim tidak mahu perpaduan dan keharmonian. Muslim melihat perpaduan dengan apa jua kaedah dengan syarat tiada mala fide serta gangguan terhadap akidah dan syariah Islam.
      2. Beratus tahun kita hidup senegara tanpa sengketa dgn amalan masing-masing. Mengapa akhir-akhir ini baru timbul hal ini?
      3. Melayu Islam sangat tolerant sejak 500 tahun dulu hinggalah saat termaktubnya sosial kontrak menjelang kemerdekaan?
      4. Tidak cukupkah?
      Kalimah Allah hanya untuk Muslim sahaja melainkan mereka mengakui pengkhususan dalam surah al ikhlas.

      Wallahu a'lam.

      Adeni
      JAIS

      Delete