Monday, January 24, 2011

LEE KWAN YEW NYANYUK??!!


  1. Perasaan fobia terhadap Islam bukan sahaja wujud dikalangan masyarakat barat tetapi juga kepada bekas PM Singapura, Lee Kwan Yew, walaupun telah berdekad-dekad lamanya hidup bersama-sama dengan penganut agama tersebut.
  2. Sebenarnya LKY tidak nyanyuk ketika berkata bahawa orang Islam tidak perlu terlalu mengikut ajaran agama mereka kerana sememangnya itulah yang beliau mahukan. LKW adalah seorang Atheists atau lebih tepat Agnosticism.
  3. Kenyataan beliau itu memperlihatkan siapa sebenarnya LKW. Beliau sebenarnya ingin mewujudkan sebuah negara-bangsanya sendiri tanpa ada lagi pengenalan melalui kaum. Dalam ertikata lain beliau juga tidak mahu dikenali sebagai seorang Cina! Sebab itulah beliau menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa kebangsaannya. Kenapa tidak dijadikan Mandarin atau Kantonis sebagai bahasa utama?
  4. Beliau juga mewujudkan sekolah satu aliran yang menjurus kepada pemikiran dan semangat kebangsaan yang tinggi kepada negaranya dikalangan pelajar dan rakyatnya.
  5. Untuk itu cita-citanya untuk melihat sebuah negarabangsa seperti yang beliau impikan tidak mungkin jadi kenyataan sekiranya beliau tidak dapat menyatukan kepercayaan seluruh warga city-statenya!
  6. Perbezaan agama dan etnik pastinya akan melunturkan kesetiaan rakyat kepada negara tersebut sekiranya timbul isu-isu sensitif dan ini sudah tentu akan melemahkan negara amnya dan kerajaan khususnya.
  7. Oleh yang demikian beliau mahu memastikan bahawa rakyatnya tidak akan terdorong untuk cenderong kepada apa-apa kebangkitan atau tentangan yang melibatkan isu keagamaan mahupun perkauman yang mungkin memudaratkan negara kecil itu.
  8. Inilah kebijaksanaan LKW yang mungkin diterjemahkan kita sebagai nyanyuk. Beliau tidak nyanyuk tetapi cuma "playing god" demi melihat kejayaan ciptaannya disamping itu melihat kehancuran ISLAM.

No comments:

Post a Comment